Varuhus

Logga in
Logga in
Varukorg
Till kassan

Motonet Kundservice

Motonet Kundservice

Välkommen att kontakta oss med alla frågor gällande våra produkter, varuhus och om att handla i vår onlinebutik - vi finns här för att hjälpa dig!

Under sektionen "Vanliga frågor" finner du hjälp och råd i en mängd olika frågor. Hittar du inte svaret på just din fråga hjälper vår kundservice dig mer än gärna

Vad innebär lagerstatusen som visas på produktkortet? Kan jag lita på att produkten finns tillgänglig i varuhuset om det står så på hemsidan?

Lagersaldot på produkter i varuhuset kan snabbt ändras och vi kan inte till fullo garantera att produkten finns kvar. Produkten på hyllan kan även i vissa fall vara en demo-produkt.

Kan jag boka en kampanjprodukt i varuhuset?

En kampanjprodukt kan inte förbokas eller beställas mot upphämtning i varuhus.

Vika öppettider har varuhusen?

Öppettider för våra varuhus och vår kundservice hittar du här

Hur hittar jag till era varuhus?

Adresser och kontaktuppgifter till våra varuhus hittar du här

Har ni öppet på helgdagar?

Varuhusens och kundservice avvikande öppettider hittar du här

Hur kan jag betala för mitt köp i ett Motonet varuhus?

I våra varuhus kan du betala med kontanter, betalkort och kreditkort (ej Diners och American Express)

Hur kan jag betala för mitt köp i Motonets onlinebutik?

Vår betalningspartner är Klarna och du kan välja att betala för ditt onlineköp med direktbetalning, swish, kort eller mot Klarna-faktura.

Kan jag betala för mitt köp genom direktbetalning eller mot faktura?

Vår betalpartner är Klarna och de erbjuder möjligheten till direktbetalning eller mot faktura i våra varuhus och vid köp i vår onlinebutik.

Varför står Klarna som betalningsmottagare på mitt kontoutdrag?

För beställningar online är mottagaren av betalningen Klarna som är vår betalpartner.

Kan produkter beställas online och hämtas i varuhuset?

Motonet Medlemmar kan göra beställningar i onlinebutiken och välja leveransmetoden "Upphämtning i varuhus". Som medlemskund får du tillgång till leveransvalet genom att logga in i vår onlinebutik. Läs mer om leveransmetoden "Upphämtning i varuhus" här

Hur vet jag när min beställning är klar för upphämtning?

När din beställning är klar för upphämtning får du ett meddelande via SMS eller e-post. Du kan också se leveransstatus under "Mina sidor" genom att logga in i vår onlinebutik.

Kan jag välja att mitt paket ska hämtas i en paketbox?

För tillfället kan du endast välja mellan att få ditt paket levererat hem, till valfritt Postnord ombud eller att hämta upp det i något av våra varuhus.

Vad har ni för leveranskostnader?

En leveranskostnad tillkommer på alla beställningar via vår onlinebutik. Fraktkostnaden kan variera mellan de olika fraktsätten. Läs mer och se aktuella fraktkostnader här

Kan jag få hjälp med oljebyta på min bil hos Motonet Snabbservice?

Vi utför inte oljebyten hos Motonet Snabbservice. Vi kan däremot hjälpa dig med att mäta oljenivån och fylla på motorolja, kylarvätska eller bromsvätska.

Vad kan jag få hjälp med hos Motonet Snabbservice?

Motonet Snabbservice erbjuder mindre mätningar och installationer på din bil, alltid till ett förmånligt pris. Vi utför bland annat mätning av däcktryck och slitbana, motoroljenivå, batteriets skick och laddning samt fordonets elsystem. Vi kan även fylla på motorolja, kylarvätska och bromsvätska och vi byter dina vindrutetorkarblad. Dessutom kan vår kunniga personal läsa av fordonets OBD-felkoder med vår testutrustning och även utföra mer omfattande systemtester.

Vad kostar de olika tjänsterna som Motonet Snabbservice erbjuder?

Vissa tjänster är kostnadsfria om produkten har köpts hos Motonet, t ex installation av nya vindrutetorkare. Prislistan för samtliga tjänster hittar du här

På vilka orter har Motonet verkstäder?

Vår första verkstad kommer att öppna i Sundsvall under våren 2024 och fler orter kommer att följa under året.

På vilka orter finns Mototvätt?

Mototvätt gör-det-själv tvätthallar finns på de flesta orter där Motonet finns. För priser och öppettider klicka här

Kan jag ladda min elbil hos Motonet?

Ja det kan du! Vi har tjänsten Motoladdning på flera platser i anslutning till våra varuhus. Läs mer här

Hur lång returrätt har jag på produkter köpta i ett Motonet varuhus eller online?

Produkter köpta från Motonet har 30 dagars retur- och bytesrätt. Produkten som returneras eller byts ut ska vara oanvänd och i säljbart skick och ytterförpackningen ska vara hel. Man får inte klistra fast retur- eller adressetiketter på förpackningen och den får inte heller tejpas.

Hur reklamerar jag en defekt proudukt?

För att reklamera en produkt som du köpt i onlinebutiken eller i ett varuhus besöker du ditt närmaste Motonet-varuhus.

Ta med dig den defekta produkten och kvittot alternativt orderbekräftelsen till varuhuset. Om du identifierade dig som medlemskund vid köptillfället hittar du kvittot på ditt medlemskonto. Varuhuspersonalen gör en reklamationsbedömning av produkten och i vissa fall kan vi behöva skicka produkten för undersökning. Obs: vissa produkter kan behöva skickas iväg för reparation och tiden det tar för att reparera varan kan variera.

Om du inte har möjlighet att besöka varuhuset och du har köpt produkten från vår onlinebutik kan du också göra en reklamation genom att skicka produkten som en kundretur till oss. Kundreturer är kostnadsfria. Kontakta då vår kundservice för en retursedel. Var noga med att bifoga en utförlig felbeskrivning samt ditt ordernummer

Hur blir jag Motonet Medlem?

Vid kundterminalerna eller vid informationsdisken i våra varuhus kan du enkelt registrera dig som Motonet Medlem. Du kan även besöka vår hemsida www.motonet.se och registrera dig där.

Gäller medlemskapet endast i ett varuhus?

Medlemsskapet gäller i samtliga Motonet varuhus och i onlinebutiken

Gäller mitt medlemskap även i Motonets varuhus i Finland och Talinn?

Ditt medlemskap gäller endast i Motonets svenska varuhus och på www.motonet.se

Varför ska jag identifiera mig som medlemskund varje gång jag gör inköp hos Motonet?

I ditt medlemsskap kan du komma att få olika förmåner baserat på dina inköp. Genom att uppge ditt medlemsskap vid köp sparas din inköpshistorik och även dina kvitton och eventuella garantisedlar finns sparade på "Mina sidor".

Hur ofta skickar ni nyhetsbrev till era medlemmar?

Vi skickar i snitt ett nyhetsbrev per månad till våra medlemmar. I våra nyhetsbrev hittar du information om nya produkter, aktuella kampanjer och övriga medlemsförmåner.

Hur kan jag ta del av medlemspriser om jag inte har med mitt körkort när jag besöker ett Motonet varuhus?

Du kan även styrka din identitet med ditt pass eller ID-kort.

Om mitt ufärdade medlemskort skadas eller tappas bort, kan jag då få ett nytt?

Du kan beställa ett nytt medlemskort genom att kontakta vår kundservice på kundservice@motonet.se. Det går alltid bra att uppvisa ditt körkort eller id-kort i kassan när du besöker ett varuhus för att ta del av våra medlemsförmåner.

Kan inköp registreras i efterhand om jag missade att identifiera mig som Motonet medlem vid inköpstillfället?

Vi kan tyvärr inte efterregistrera inköp på ditt medlemsskap.

Jag är redan medlemskund hos Motonet och kan inte registrera mig som kund i onlinebutiken då mitt personnummer/e-post/telefonnummer redan är registrerade. Hur gör jag då?

Som medlemskund behöver du inte registrera dig igen som kund i onlinebutiken. Logga in online med e-postadressen och lösenordet för ditt medlemskonto. Om du saknar eller har glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt genom att klicka på Glömt lösenord i inloggningsrutan.

Jag är registrerad kund i Motonets onlinebutik. Hur uppgraderar jag till ett medlemskonto?

Du kan ändra din kundstatus genom att kontakta vår kundservice på kundservice@motonet.se eller vända dig till vår personal vid informationsdisken i våra varuhus.

Jag är medlemskund hos Motonet. Hur lägger jag till en e-postadress i mina kontaktuppgifter?

Vår kundservice hjälper dig gärna med att lägga till information i dina kontaktuppgifter. Konakta oss på kundservice@motonet.se så hjälper vi dig vidare.

Varför får jag inga nyhetsbrev från er?

Vi skickar endast nyhetsbrev och annan direktmarkandsföring till de kunder som godkänt att motta dessa utskick. Du kan enkelt ändra inställningarna för vad du önskar ta emot genom att logga in på "Mina sidor" på vår hemsida.

Varför sparas mina kvitton på mitt konto?

Med kvitton sparade på din medlemssida behöver du inte själv hålla reda på dina kvitton. Din köphistorik gör det också möjligt för oss att erbjuda produkter och kampanjer som bättre passar dina intressen och behov.

Hur kan jag se vilken information som lagras om mig?

Du kan kontrollera och ändra dina personuppgifter samt gällande marknadsföringstillstånd på Motonets hemsida när du loggat in på Mina sidor. Du kan också kontakta vår kundservice i dessa frågor. För att kunna lämna ut information samt ändra aktuell information behöver du kunna styrka din identitet. Fån Mina sidor kan du enkelt skriva ut och ladda ner den information som vi har lagrat om dig.

Jag vill avsluta mitt medlemskap, hur gör jag?

Om du önskar säga upp ditt medlemskap kan vår kundservice personal i varuhuset hjälpa dig med det. Du kan också kontakta vår kundservice på kundservice@motonet.se. När medlemsskapet är avslutat upphör även tillgång till Mina sidor-tjänsten.

Bluffmeddelanden till kunder i Motonets namn

Vi har fått kännedom om att det förekommit phishing-meddelanden, eller nätfiske som det också kallas, på Facebook, Facebook Messenger och e-post i Motonets namn. Det är möjligt att bedrägeriförsök även görs via andra kanaler.

I bedrägerimeddelanden meddelar man t.ex. mottagaren att hen har vunnit en utlottning/tävling och kräver att de ska betala administrationskostnader för att leverera vinsten. Den typen av tävling anordnas inte av Motonet och vi skulle aldrig be våra kunder att betala in något till oss på det sättet. Om du får ett meddelande i Motonets namn som du misstänker är ett bedrägeri eller om du på något annat sätt känner dig osäker på om Motonet är avsändare är du alltid välkommen att kontakta oss på kundservice@motonet.se

Hur kan jag se om en sida på Facebook verkligen är en Motonet sida? Hur ser jag det på Instagram?

På den officiella sidan finns en blå symbol bredvid namnet Motonet. Detta innebär att sidan har verifierats, dvs. att Facebook har kontrollerat att sidan är giltig.

På Motonets officiella Instagramsida är bara Motonet och det finns inget ortnamn kopplat till det. Motonets svenska Instagram-profil är @motonetsverige. Motonet har inga andra Instagram-konton. Falska sidor har vanligtvis bara några dussin följare. Dessutom har de nyligen skapats och har vanligtvis inte mycket innehåll.

Hur känner jag igen ett phising-meddelande?

Motonet kommer aldrig att be sina kunder om deras bankkortuppgifter eller ta ut hanterignsavgifter eller fraktkostnad för vinster eller dylikt. Länkar i bluffmeddelanden leder ofta till obskyra adresser, inte till motonet.se Phising-meddelanden kan också ofta innehålla stavfel eller grammatiska fel.

Har ska jag agera om jag får ett phising-meddelande?

Klicka inte på länkarna i meddelandet och dela inte med dig av några personliga uppgifter. Falska Facebook-sidor kan och bör rapporteras till Facebook. Falska Instagram-profiler kan och bör rapporteras och blockeras på Instagram. Kontakta vår kundservice om du är osäker på ett meddelande och vill kontrollera dess trovärdighet. Du kan också rapportera eventuella bedrägerier till vår kundservice.

Om du hunnit dela dina uppgifter ska du polisanmäla brottet och spärra ditt bankkort.

Vad ska jag göra om jag delat min information?

Om du delat dina uppgifter ska du polisanmäla brottet och spärra ditt bankkort.

Var kan jag hitta mer information om phisingmeddelanden och hur jag ska agera?

Vår kundservice hjälper dig om du är osäker på ett meddelande och vill kontrollera dess trovärdighet. På bland annat polisens hemsida kan du hitta mer information om nätfiske, sk phising, och vad du kan göra om du blivit utsatt.

Vad innebär lagerstatusen som visas på produktkortet? Kan jag lita på att produkten finns tillgänglig i varuhuset om det står så på hemsidan?

Lagersaldot på produkter i varuhuset kan snabbt ändras och vi kan inte till fullo garantera att produkten finns kvar. Produkten på hyllan kan även i vissa fall vara en demo-produkt.

Kan jag boka en kampanjprodukt i varuhuset?

En kampanjprodukt kan inte förbokas eller beställas mot upphämtning i varuhus.

Kontaktuppgifter till Motonets kundservice

Vår kundservice öppettider

vardagar

kl 9 -17

lördagar

stängt

söndagar

stängt

Varuhusens öppettider hittar du här


kundservice@motonet.se
-
Vi spelar in våra kundservicesamtal för att skydda parternas rättigheter i samband med transaktioner. Vi använder inspelningarna för att förbättra kvaliteten på vår kundservice och för att förhindra bedrägliga aktiviteter. Inspelningen sker på ett säkert sätt inom ramen för dataskyddsförordningen och andra bestämmelser och används inte för andra ändamål och lämnas inte ut till tredje part.