Motonet logo

Logga in

Till kassan

Fyndiga dagar hos Motonet! Fyndiga dagar hos Motonet!

Försäljningsvillkor för Motonets onlinebutik

ALLMÄNNA VILLKOR

Dessa försäljningsvillkor gäller transaktioner mellan Motonet AB:s nätbutik www.motonet.se och kunden samt transaktioner som sker via telefonförsäljning. Genom att beställa produkter från onlinebutiken eller via telefon godkänner kunden dessa försäljningsvillkor.

Motonet förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor genom att publicera de uppdaterade villkoren på sin webbplats. Innan beställningen genomförs bör kunden läsa igenom de villkor som gäller vid den aktuella tidpunkten.

IMMATERIELLA RÄTTIGHETER FÖR MOTONETS ONLINEBUTIK

Allt produkt- och tjänsterelaterat innehåll i Motonets onlinebutik (inklusive bilder, texter, produktinformation, varumärken, videor, logotyper och tabeller) tillhör Motonets och/eller dess samarbetspartners upphovsrättsligt skyddade egendom, och får ej användas eller kopieras utan tillstånd. Gällande svensk lag tillämpas vid tvister och upphovsrättsintrång.

ONLINE BESTÄLLNINGAR

För information om leveranser och leveransavgifter, klicka här

Du kan beställa produkter från onlinebutiken genom att registrera dig som kund och logga in men du kan också beställa utan att registrera dig. Som inloggad användare är dina personuppgifter redan ifyllda och beställningen går snabbare.

Lägg de produkter du önskar köpa i din varukorg och slutför din beställning genom att klicka på "Fortsätt till betalning". Fyll i dina personuppgifter och välj frakt- och betalningsmetod. Klicka på "Betala köp" och din order läggs då för behandling och skickas ut samma dag om ordern är Motonet tilhanda innan kl 15 (gäller vardagar).

Observera att varorna inte reservaras förrän beställningen har betalats i kassan.

Telefonförsäljning

Kontakta vår kundservice så hjälper våra medarbetare dig med din beställning. Du kan nå vår kundservice på kundservice@motonet.se

Betalningssätt

Vill du veta mer om våra olika betalningssätt via vår betalpartner Klarna kan du klicka här

Produkttillgänglighet

Motonet förbehåller sig rätten att annullera en beställningen om problem med produkttillgängligheten uppstår. I detta fall kommer Motonet att kontakta dig som kund. Produkttillgängligheten varierar snabbt beroende på varuhus och tillgängligheten kan inte garanteras då slutförsäljning kan ske. Det kan också uppstå lagerdifferenser och det sista tillgängliga exemplaret kan också vara en sk. sample-produkt. 

Leverans

Leveranstid och produkttillgänglighet
Leveranstiden för produkter som beställs från onlinebutiken är 2–5 arbetsdagar. Om den beställda produkten inte finns i lager vid beställningstillfället och den beställs till onlinebutikens lager från ett annat Motonet varuhus kan det ta 2–14 arbetsdagar innan beställningen levererats. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningen om produkten är slutsåld eller inte längre finns tillgänglig hos leverantören.

För specialbeställda produkter som inte utgör ordinarie sortiment tillämpar vi förskottsbetalning. Förskottsbetalningen återbetalas inte i det fall kunden underlåter att hämta den beställda produkten.

OBS! I de fall en produkt en produkt skickas från ett varuhus för uthämtning i ett annat varuhus debiteras en avgift på 69 kr. Avgiften betalas när den beställda produkten hämtas i varuhuset.

Motonet ansvarar inte för förseningar i leverans eller förlust av paket som orsakats av tredje part eller något annat oförutsägbart och oöverstigligt Force Majeure-hinder. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar på grund av t.ex. ett tryckfel, ett tekniskt problem eller att produkten har utgått.

Leveranssätt

För närvarande skickas alla våra leveranser med Postnord. Vi levererar endast inom Sverige.

Vi strävar efter att leverera alla beställda produkter som finns i lager i samma leverans. Om produkten är tillfälligt slut i lager eller har ett annat leveransdatum kommer vi att leverera den saknade produkten i efterhand i en separat leverans.

Leveranskostnader tillkommer på beställningen. Antalet produkter eller deras storlek påverkar inte leveranskostnaden. Om du väljer leveranslaternativet Hämta i varuhus betalar du beställningen först i varuhuset

Läs mer och våra leveranssätt och leveranskostnader här

Felaktig eller skadad försändelse

Om försändelsen eller dess förpackning skadas under transporten ska du omgående göra en skadeanmälan genom att kontakta oss på kundservice@motonet.se

Har du mottagit fel produkter, vänd dig till vår kundservice så ombesörjer våra medarbetare att du får rätt vara.

Lagstadgad reklamationsrätt

Vi följer Konsumentköplagens lagstadagade reklamtionsrätt om inget annat specificerats för den gällande produkten. Du har rätt och möjlighet att reklamera din vara i tre år räknat från när varan levererats. Det anses skäligt att reklamera en vara inom två månader om fel upptäckts på varan vid leverans. Du kan läsa mer om Konsumentköplagen här

Motonet Outlet

Motonet Outlet produkter säljs främst i varuhus. Obs! Vi skickar inte Outlet-prissatta produkter mellan varuhusen. Produkttillgängligheten kan variera snabbt och tillgängligheten kan inte garanteras. Det sista tillgängliga exemplaret kan också vara en sample-produkt.

Undantag för specialkampanjer

För specialkampanjer som t ex medlemskampanjer, Smarta dagar, Black Friday etc. gäller nedanstående undantag:

· Det finns ett begränsat antal erbjudande- och kampanjprodukter, först till kvarn gäller

· Vi förbehåller oss rätten att begränsa antalet varor per kund i specialkampanjer

· Kampanjprodukter kan inte reserveras eller förbeställas för upphämtning i varuhus

· Om du väljer att betala online har du 20 minuter på dig att betala din beställning. Om beställningen inte har betalats inom 20 minuter avbryts beställningen.

· På grund av stort antal beställningar kan leveranstiden vara längre än normalt.

Bytes- och returrätt

Det är viktigt för oss att du är nöjd med ditt köp. Du har 30 dagars retur- och bytesrätt även på produkter som beställts via onlinebutiken. Följesedeln som följer med din beställning fungerar som kvitto och bör sparas.

Varan som returneras eller byts ska vara oanvänd och i säljbart skick och förpackningen ska vara intakt. Du får inte klistra fast retur- eller adressetiketter på förpackningen och den får inte heller tejpas.

I enlighet med Konsumentköplagen gäller bytes- och returrätten inte produkter eller varor som har tillverkats eller modifierats i enlighet med kundens önskemål eller för att tillgodose personliga behov. Sådana ändringar inkluderar till exempel kapning av kablar eller ledningar till den längd som kunden önskar, eller produkter som har graverats individuellt eller märkts på kundens begäran.

Om den returnerade produkten har använts i strid med kundens lagstadgade omsorgsplikt, har e-handlaren (Motonet AB) rätt att debitera kunden för produktens försämrade värde upp till det fulla priset samt returkostnaderna.

Om du vill utnyttja din ångerrätt kan du kontakta kundservice för att få en retursedel. Kunden betalar då en returavgift på 89 kr. Om kunden väljer att själv bekosta returfrakten alternativt returnera varan i ett Mototnet varuhus utgår ingen returavgift.

För att Motonet ska kunna behandla returen behöver ett returformulär fyllas i och bifogas med den returnerade produkten. Du kan ladda ner returformuläret här eller kontakta vår kundservice så hjälper de dig.

Priser och erbjudanden

Priserna är angivna inklusive moms. Priset som debiteras för produkten är det pris som gäller vid beställningstillfället och anges i onlinebutiken och och står på beställningsbekräftelsen som skickas till kunden. Priserna på annonserade varor är de som gäller på publiceringsdagen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna. Alla priser är angivna per artikel om inget annat anges.

Kampanjpriser och eventuella erbjudanden gäller under kampanjperioden eller så länge lagret gäller. Vi hanterar inga förhandsbeställningar.

Uppenbara prisfel

Motonet förbehåller sig rätten att annullera beställningar när det finns ett tydligt och väsentligt prisfel. Med detta avses ett eventuellt prisfel i onlinebutiken eller i vår marknadsföring där produktens pris avviker väsentligt från produktens normala prisnivå, så att genomsnittskonsumenten anses ha förstått felet i fråga.

Försäljning av ammunition

Vid köp av ammunition måste kunden kunna visa upp sin vapenlicens och sitt ID-kort i varuhuset. Ammunution går inte att köpa via Motonets onlinebutik.

Försäljning av luftvapen

För att få köpa ett luftvapen måste du vara över 18 år. Luftvapen går inte att köpa via Motonets onlinebutik.

Pantsättning / depositioner på reservdelar

En depositionsavgift kommer att läggas till priset på pantsatta produkter. Avgiften kommer att återbetalas mot den gamla delen förutsatt att den är i återställbart skick. Den gamla delen måste vara hel och returneras i den nya delens förpackning. Depositionsavgiften återbetalas inte för demonterade eller trasiga delar eller delar som saknar komponenter. Huvuddelen av den del som ska returneras måste vara intakt. Om det är oklart om din del kan returneras, kontrollera med Motonets kundtjänst innan du köper. Säljaren kommer att inspektera den returnerade enheten och vi förbehåller oss rätten att avvisa depositionen.

Produktinformation och bilder

Vissa av produktbilderna som visas i onlinebutiken kan vara för referensändamål och notsvarar inte alltid exakt den produkt som säljs.

Byten och returer

Det är viktigt för oss att du är nöjd med ditt köp. Produkter i säljbart skick köpta i Motonet-varuhus eller i onlinebutiken har 30 dagars returrätt. 

Varan som returneras eller byts ska vara oanvänd och i säljbart skick, och förpackningen ska vara intakt. Retur- eller adressetiketter för inte klistras på förpackningen och den får inte heller tejpas. Se till att du returnerar alla delar, även eventuella bruksanvisningar och förpackningsmaterial.

I enllighet med konsumentköplagen gäller bytes- och returrätten inte produkter eller varor som har tillverkats eller modifierats i enlighet med kundens krav eller för att tillgodose personliga behov. Sådana ändringar inkluderar till exempel kapning av kablar eller ledningar till den längd som kunden önskar, eller produkter som har graverats individuellt eller märkts på kundens begäran

Hygien- och intimprodukter har ingen returrätt efter att förpackningen har öppnats, eftersom produkten då inte är i säljbart skick på grund av dess avsedda användning. Hygien- och intimprodukter inkluderar till exempel ansiktsmasker, rakapparater, hårtrimmare och näs-/öronhårstrimmare, apparater och tillbehör för hårvård, elektriska tandborstar och munhygienapparater, feber-, blodtrycks- och blodsockermätare, tyngdtäcken, alkotest, in-ear-hörlurar och handsfree-enheter. 

Livsmedel och djurfoder har inte returrätt efter att förpackningen öppnats, då produkten inte anses vara i säljbart skick efter att den öppnats på grund av dess avsedda användning.

Patroner kan endast returneras till det ursprungliga inköpsstället.

Så här hanterar du byten och returer av produkter

· Kontrollera att bytes- och returvillkoren för produkten är giltiga.

· Kontakta alltid ditt Motonet-varuhus eller vår kundservice innan du utför reparationer på delar som är föremål för byte och retur.

· Vår kundservice ger dig guidning om hur du ska gå till väga med skadade delar

Cookies

Läs mer om cookies här