Motonet logo
Varuhus

Logga in
Logga in
Varukorg
Till kassan

Integritetspolicy för kunder

Allmän information

Integritetspolicy uppdaterad 15.08.2024

I denna integritetspolicy hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter när du besöker våra butiker, använder vår onlinebutik, blir medlem i vårt medlemsprogram, kontaktar oss för kundservice eller använder våra sidor på sociala medier. Du kan läsa om kameraövervakning här. Din integritet är viktig för oss och vi vill säkerställa att dina uppgifter skyddas på bästa möjliga sätt i enlighet med dataskyddslagstiftningen och bästa praxis för behandling av personuppgifter.

Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Personuppgiftsansvarig: Motonet AB

Postadress: Motonet AB, Slåttervägen 20, 170 67 Solna

E-postadress: dataskydd@motonet.se

Kontaktuppgifter till dataskyddsombudet

Dataskyddsombud: dataskydd@motonet.se

Ändamål och rättsliga grunder för behandling av personuppgifter

Nedan finns en förteckning över de olika ändamål för vilka personuppgifter behandlas, kategorierna av personuppgifter och de rättsliga grunderna för behandlingen.

Källor till personuppgifter

De flesta personuppgifter som vi behandlar får vi från dig, till exempel när du gör en beställning i vår onlinebutik eller blir medlem i vårt medlemsprogram. Därutöver kan vi få dina uppgifter från våra samarbetspartners, till exempel uppdaterade kontaktuppgifter från Statens personadressregister (SPAR).

Mottagare av uppgifter

Vi använder vissa tjänster som tillhandahålls av tredje part för att möjliggöra vår verksamhet. I sådana fall kommer dina personuppgifter också att behandlas av dessa tjänsteleverantörer. De tjänsteleverantörer vi använder kommer endast att behandla dina personuppgifter i enlighet med våra instruktioner, avtalsenliga och rättsliga skyldigheter samt endast för de ändamål som anges i denna integritetspolicy.

Vi använder tjänster som tillhandahålls av tredje part för följande ändamål:

•        Tjänsteleverantörer av digitala marknadsföringskanaler, t.ex. e-post- och SMS-tjänsteleverantörer.

•        Till tryckeri vid produktion av adresserat marknadsföringsmaterial

•        Programvaru- och IT-tjänsteleverantörer, konsulter

Vi lämnar ut information till tredje part för dessa ändamål:

•        Till transportören, om den leveransmetod som valts för beställningen är leverans till närmaste postkontor eller uthämtningsställe.

•        Till kreditgivaren, om kunden väljer att betala kreditbolagets faktura.

•        Till produktleverantören, om kunden beställer en elektronisk licens eller en produkt med direktleverans

•        Information som rör beställningen av en viss produkt kan lämnas ut till servicebolaget i samband med garantiservice.

•        Till Tullen, när du köper produkter skattefritt

•        Till inkassobolag, om fakturorna förfaller och går till indrivning

•        Till betalningsleverantör, betalningstransaktioner kopplade till dina kontakt- och identifikationsuppgifter

•        Till samarbetspartner för leverans av en vinst i tävling

Vi kan också behöva lämna ut dina uppgifter till utomstående organisationer under vissa omständigheter, t.ex. till en brottsutredande myndighet vid brottsmisstanke.

Skydd och lagring av personuppgifter

Endast utsedd personal hos Motonet AB och anställda hos företag som agerar på uppdrag av Motonet AB har rätt att använda kundsystemets data. Användare av systemet har personliga användar-ID och lösenord. Personalen får endast använda kundsystemets uppgifter i den utsträckning som krävs för deras aktuella arbetsuppgifter. De personer som använder registret har tystnadsplikt. Den kundidentifiering som lagras i systemet är krypterad med envägskryptering, vilket innebär att den inte kan dekrypteras tillbaka till dig som kund. Systemet är skyddat av ett säkerhetssystem mot yttre hot.

Behovet av att lagra personuppgifter bedöms regelbundet och Motonet säkerställer att personuppgifterna är nödvändiga och proportionerliga i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas. Överflödiga personuppgifter kommer inte att samlas in och onödiga personuppgifter kommer att raderas utan onödigt dröjsmål.

Onlinebutik

I enlighet med bokföringslagen sparas verifikationer (uppgifter om leverans och arkivering av beställningar) i sju år från början av det kalenderår som följer närmast efter räkenskapsårets utgång.  De kontaktuppgifter som e-handelskunder lämnar i samband med beställning sparas i kundregistret i sju år. Personuppgifter som lämnats för direktmarknadsföring lagras till dess att samtycket till marknadsföringen återkallas.

Personuppgifter för deltagare i marknadsföringstävlingar som anordnas av Motonet kommer att behandlas så länge som det är nödvändigt för att kontakta vinnarna och leverera priserna. Efter denna period kommer uppgifterna att raderas.

Lagringsperioderna för cookies beskrivs i cookiemeddelandet. Du kan komma åt cookiemeddelandet genom att klicka på ikonen längst ned till vänster på sidan.

Kundservice

E-postbaserade ärenden och den information som e-post-ärendehanteringssystemet innehåller sparas i 12 eller 24 månader, beroende på ärendets art (garanti- och reklamationsärenden).

Inspelningar av kundservicesamtal sparas i ett år.

Medlemsprogram

Personuppgifter som är nödvändiga för att hantera en medlems kundrelation lagras i medlemsregistret till dess att medlemskapet upphör. Inköpsuppgifter sparas dock i högst tio år.

Uppgifter om passiva medlemmar raderas efter sex års inaktivitet. Inaktivitet innebär att en medlem på sex år inte har gjort några inköp som inloggad, loggat in på onlinebutiken eller öppnat ett nyhetsbrev.

Personuppgifterna för medlemmar som deltar i marknadsföringslotterier behandlas så länge som det är nödvändigt för att kontakta vinnarna och leverera priserna. Efter det kommer uppgifterna att raderas. Personuppgifter som lämnas för direktmarknadsföring kommer att sparas tills samtycket till marknadsföringen återkallas.

Utveckling och förbättring av kundupplevelsen och tjänsterna

Personuppgifter som används för att vidareutveckla och förbättra kundupplevelsen och tjänsterna lagras i högst fyra år.

Sociala medier

Vi upprätthåller communitysidor och kommunikationstjänster på Meta Platforms Ireland Limiteds (Meta) Facebook- och Instagramtjänster, X Corps Twitter-tjänst och LinkedIn Ireland Unlimited Companys (LinkedIn) LinkedIn-tjänst. Vi behandlar personuppgifter på dessa tjänster som gemensamt personuppgiftsansvariga med tjänsteleverantörerna för sociala medier. Vi behandlar ditt användarnamn, din profilbild och annan information som du har lämnat till tjänsterna och som är allmänt synlig hos tjänsterna samt vår kommunikation med dig på dessa tjänster.

Vi behandlar uppgifter på sociala medier baserat på vårt berättigade intresse. Dina uppgifter behandlas hos tjänsteleverantörer för sociala medietjänster i enlighet med tjänsteleverantörernas policys för lagring. 

Vi överför eller kombinerar inte dina personuppgifter som behandlas på sociala medier med våra andra informationssystem eller register utan ditt samtycke.

Du kan läsa om vårt och Metas ansvar som gemensamt personuppgiftsansvariga samt vår överenskommelse om gemensam hantering av communitysidor, kommunikationstjänster och spårningspixlar i Metas integritetspolicy som du finner här

Du kan läsa om vårt och X Corp.:s ansvar  som gemensamt personuppgiftsansvariga samt vår överenskommelse om gemensam hantering av communitysidor, kommunikationstjänster och spårningspixlar i X Corp.s integritetspolicy som du finner här

Du kan läsa om vårt och LinkedIns ansvar som gemensamt personuppgiftsansvariga samt vår överenskommelse om hantering av communitysidor, kommunikationstjänster och spårningspixlar i LinkedIns integritetspolicy som du finner här samt ytterligare information här

Överföring av uppgifter utanför EU/EES

Personuppgifter behandlas huvudsakligen inom EU/EES. Motonet och dess underleverantörer kan dock vid behov komma att överföra personuppgifter utanför EU/EES och i enlighet med tillämplig lag. Motonet kommer dock att säkerställa att behandlingen av personuppgifter är adekvat och att skyddsnivån är tillräckligt hög genom avtalsåtgärder och användning av en lämplig överföringsmekanism, såsom EU-kommissionens beslut om adekvat skydd för personuppgifter eller standardklausuler som antagits av kommissionen.

Automatiserat beslutsfattande och profilering

Vi använder inte dina personuppgifter eller profilering för att fatta automatiserade beslut som har rättsliga följder för dig eller som på annat sätt väsentligt påverkar dig.

Dina rättigheter som registrerad

Du har ett antal rättigheter när det gäller behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om dem nedan. Observera dock att alla rättigheter inte är tillgängliga i alla situationer. Vilka rättigheter som är tillgängliga beror bland annat på den rättsliga grunden för respektive behandling.

Utövandet av rättigheter är vanligtvis alltid gratis. Om du skickar liknande begäran flera gånger eller om din begäran på annat sätt kan anses vara omotiverad eller orimlig, kan vi dock vägra att tillmötesgå din begäran eller ta ut en rimlig administrativ avgift. Under sådana omständigheter kommer vi dock alltid att informera dig om avgiften i förväg.

Om du harfrågor om behandling av dina personuppgifter eller vill utöva dina dataskyddsrättigheter, vänligen kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du i början av denna policy.

Nedan hittar du en mer detaljerad beskrivning av vilka rättigheter du har och hur du kan utöva dem. Observera att för att kunna utöva dina rättigheter behöver vi identifiera dig och verifiera din identitet på ett tillförlitligt sätt.

Rätt till tillgång till och rättelse av dina personuppgifter

Du har rätt att kontrollera vilka personuppgifter vi behandlar om dig eller att få bekräftelse på att vi inte behandlar dina personuppgifter. Om du anser att de personuppgifter som vi behandlar om dig är felaktiga, inkorrekta eller ofullständiga kan du begära att vi rättar dina uppgifter.

Rätt till radering

Du har rätt att begära att dina uppgifter raderas. Vi raderar dina uppgifter om det till exempel inte finns någon rättslig grund för att lagra dem. Vi raderar också dina uppgifter om behandlingen baseras på samtycke och du återkallar ditt samtycke eller om du invänder mot behandlingen av dina personuppgifter och det inte finns någon annan grund för behandlingen.

Rätt att begränsa behandlingen av dina uppgifter

Under vissa omständigheter har du rätt att begära en tillfällig begränsning av behandling. En tillfällig begränsning innebär att vi behåller dina uppgifter men inte raderar eller på annat sätt behandlar dem. Om du till exempel behöver de uppgifter vi behandlar för att förbereda ett rättsligt anspråk, kan du be oss att begränsa behandlingen av dina uppgifter.

Rätt att göra invändningar mot behandling av dina uppgifter

Under vissa omständigheter har du också rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter helt och hållet. Du kan till exempel när som helst invända mot behandlingen av dina uppgifter för våra direktmarknadsföringsändamål, varvid vi inte längre kommer att kunna behandla dina uppgifter för dessa ändamål. Du kan också när som helst, av skäl som hänför sig till din särskilda situation, invända mot all behandling av dina personuppgifter som grundar sig på våra berättigade intressen.

Rätt att överföra uppgifter från ett system till ett annat

Du kan begära förflyttning av dina personuppgifter och vi kommer då att förse dig med dina personuppgifter i ett maskinläsbart format så att du kan lagra dem själv eller överföra dem till en annan personuppgiftsansvarig (t.ex. en annan tjänsteleverantör). Om det är tekniskt möjligt kommer vi också att överföra dina uppgifter direkt till en annan personuppgiftsansvarig på din begäran. Denna rätt till överföring gäller endast i situationer då vi behandlar dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke eller ett avtal och gäller endast uppgifter som du har lämnat till oss.

Rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet

Du har rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet om behandlingen av dina personuppgifter. Den svenska tillsynsmyndigheten är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY): www.imy.se.

Rätt att återkalla samtycke

Om du återkallar ditt samtycke kommer vi att sluta behandla dina personuppgifter i den utsträckning som behandlingen baserades på ditt samtycke. I vissa situationer kan vi dock vara skyldiga enligt lag att fortsätta lagra vissa personuppgifter, även om de ursprungligen samlades in med stöd av ditt samtycke. Återkallelse av ditt samtycke påverkar inte lagligheten i vår behandling av dina personuppgifter innan ditt samtycke återkallades.