Motonet logo
Varuhus

Logga in
Logga in
Varukorg
Till kassan
Medlemskampanj - upp till 150 kr rabatt på ditt köpMedlemskampanj - upp till 150 kr rabatt på ditt köp
Alla artiklar

Vårunderhåll av motorcykeln

Författare:

Motonet-teamet

Publicerad: 2024-04-04.

(Uppdaterad 2024-04-08)

Vårens checklista för motorcyklister

Nu när motorcykelsäsongen är runt hörnet bestämde vi oss för att sätta ihop en checklista för att hjälpa motorcykelentusiaster att göra sig redo för säsongsstarten enkelt och utan onödigt krångel.

Ny olja för motorn

Det är en bra idé att inför säsongsstart byta olja och oljefilter om du inte redan gjorde det i höstas. I motorcykelns instruktionsbok hittar du vilken oljekvalitet som behövs till just din hoj. Kom ihåg att byta tätningen på avtappningspluggen för att undvika oljeläckage.

Du hittar lätt ett lämpligt oljefilter genom att använda vår sökfunktion för Reservdelar

Kontrollera luftfiltret och byt ut tändstiften

Luftfiltret är en mycket viktig del av motorns funktion. Ett smutsigt luftfilter bör bytas ut eller servas. Med nya tändstift säkerställer du en stark gnista och enkel start under hela den kommande motorcykelsäsongen. Du hittar enkelt rätt delar till din cykel i reservdelsbutiken.

Nytt bränsle i tanken

Bensin som säljs på bensinmackar har en hållbarhet på bara några månader oavsett dess kvalitet. Så fyll på tanken med mycket ny, fräsch bensin. Framförallt i början av säsongen är det rekommenderat att använda en rengöringstillsats så som Motul Boost and Clean

Se till att även byta bränslefiltret.

Testa kopplingen

Om kopplingshandtaget inte känns som det ska, ta reda på vad som är fel innan du börjar köra. En stel koppling kan bero på en vajer som behöver smörjas. En domnad kopplingsspak kan bero på luft i hydraulsystemet eller en sträckt vajer. Om kopplingsspaken fungerar normalt men cykeln inte accelererar trots att motorvarvtalet ökar, kan problemet vara slitna kopplingsplattor.

Du hittar enkelt nya kopplingsplattor till den motorcykel genom att ange din motorcykel modell i vår reservdels sökfuntion

Kontrollera bromsarna noga

Innan du ger dig ut på vägarna behöver du testa bromsarna. Kolla efter slitage och skador på bromssystemet och säkerställ att bromsbeläggen är i bra skick. Kontrollera även bromsskivornas tjocklek och rakhet. Vilken tjocklek bromsskivorna bör ha hittar du i din MCs instruktionsbok.

En skev bromsskiva sliter på bromsbeläggen. Slitna bromsbelägg och skeva eller för tunna bromsskivor bör bytas ut. Om bromsbeläggen är slitna på ena sidan, kontrollera skicket på bromsoket och dess belägg. Smörj bromsvajrarna, till exempel med Motox Kedjeolja. DZ Hardware Smörjverktyg är ett utmärkt verktyg för detta jobb. Byt ut bromsvätskorna mot nya och avlufta systemen.

Strömförsörjning från batteriet

Anslut batteriet till motorcykeln, börja med den röd (+) kabeln och ta sedan den svarta (-). Om du inte kopplade loss batteriet när du ställde undan motorcykeln förra säsongen bör du mäta batteriets spänning med en multimeter och ladda det vid behov. Kontrollera även batterivätskenivån om du har ett blybatteri till din motorcykel. Om nivån ligger under markeringarna behöver du fylla på med batterivätska. Dock behöver batterier bytas ut ibland trots bra underhåll. Med hjälp av vår reservdelssökning kan du med enkelhet hitta att nytt startbatteri som passar din hoj.

Glöm inte däcken!

Kontrollera däcken på din motocykel. Det ska finnas minst 2,0 mm mönsterdjup i mitten av däcken. Mönstret på ett nytt däck är 4,0 - 7,0 mm och det minsta tillåtna mönsterdjupet är 1,0 mm. Kontrollera även däckets ålder genom att titta på DOT-stämpeln på däckets sida.

Däck som är äldre än fem år rekommenderas att bytas. Se också till att ha pumpat däcket till det rekommenderade däcktrycket. Tänk på att däcktryck alltid mäts på kalla däck. Vanligtvis bör framdäcket på en streetbike ha ett tryck på cirka 2,3 bar och bakdäcket lite mer, cirka 2,7 bar. Du hittar de exakta rekommenderade däcktrycken i din motorcykels instruktionsbok.

En skinande blank hoj!

Tvätta din motorcykel med ett milt, vaxfritt rengöringsmedel. En högtryckstvätt gör jobbet enklare men var försiktig med lager, transmission och elektriska anslutningar. Säkerställ att ändröret på avgasröret är på plats före tvätt. När du tvättat klart torkar du motorcykeln med en torkduk eller med hjälp av en hårtork. Vi har ett brett sortiment av produkter för behandling och polering av plast-, gummi- och metallytor samt skyddande vaxer och beläggningar.

Kedjornas skick

Rengör kedjan med hjälp av en kedjeborste och ett kedjerengöringsmedel.

Värm upp kedjan efter tvätt och smörj den med kedjeolja. Låt oljan stelna innan du kör så att kedjeoljan inte stänker på fälgen. Passa även på att kontrollera att kedjan är korrekt spänd och att inga länkar har fastnat. Upprepade behov av åtdragning är en indikation på att kedjan och kedjehjulen behöver bytas ut.

Att se och bli sedd

Kontrollera att strålkastarna och annan elektrisk utrustning på cykeln fungerar som de ska. Vi har ett brett sortiment av glödlampor och reläer att välja mellan om en lampa har slocknat. Kom ihåg att det alltid är en bra idé att ha minst en reservlampa på cykeln!

Värm upp motorn och njut av sommaren!

Den första starten kan kräva lite tålamod. Låt motorn värmas upp ordentligt och se efter så att det inte är några eventuella vätskeläckage. Gör en kort provkörning och testa bromsarna och motorns funktion igen innan du ger dit ut på årets första ordentliga tur.