Motonet logo
Fyndiga dagar hos Motonet!
Fyndiga dagar hos Motonet!
Alla artiklar

Byte av oljefilter på din motorcykel

Författare:

Motonet-teamet

Publicerad: 2023-07-18.

(Uppdaterad 2024-04-04)

Oljefilter

Vi säljer flera olika oljefilter, för att hitta just det filter som passar din motorcykel, använd vår sökfunktion för reservdelar. Vissa typer av oljefilter har ett 17 mm fäste för enkelt byte och ett förborrat hål för säkringstråd, så att de även kan användas på racerbanor. Syntetiska filtermaterial kan användas med alla oljekvaliteter.

Luftfilter

Utgångspunkten i utvecklingen av luftfilter är att skapa ett högt, nästintill motståndsfritt luftflöde och samtidigt erbjuda en utmärkt filtreringsförmåga. En typisk effektökning på grund av bättre luftflöde är cirka 1–4 hästkrafter. Ett luftfilter i skummaterial är tvättbart och kan hålla i flera år, de kan rengöras och ska smörjas in. Vanligtvis består luftfilter av separata bomullsvävar som är placerade mellan två aluminiumnät. Detta material viks och oljas för att förbättra filtreringen. Vanligtvis är de inoljade redan på fabriken, så att filtret är klart att användas när du köper det. Kontrollera detta före användning. Serviceintervallet kan vara upp till över 30 000 km beroende på körförhållanden.

Reservdelar för över 700 olika fordon
Sök efter reservdelar
EUS

Byte av motorolja och oljefilter på motorcykel

När du byter olja och filter på din motorcykel är det viktigt att se till att den gamla oljan samlas in och återvinns. Innan du påbörjar arbetet, se till att du har allt du behöver till hands. 

Du behöver

  • Rätt olja för din motorcykel (viskositet och kvalitet anges vanligtvis i användarmanualen)

  • Oljefilter

  • Oljefilterhylsa (inte alla modeller kräver det)

  • Handverktyg, hylssats och momentnyckel

  • Ny tätning för oljeavtappningspluggen

  • Behållare för spillolja

  • Depåstöd om cykeln inte är utrustad med mittstöd

  • Rengöringsmedel, t ex. Brake cleaner och torkpapper.

  • Värm upp motorn innan arbetet påbörjas för oljan ska rinna ut enklare.

  • Placera behållaren under oljetråget och öppna oljeavtappningspluggen. Använd arbetshandskar och se upp för heta avgasrör och olja. Vänta ett tag så att motorn blir så tom som möjligt på gammal olja. 

  • Rengör oljepluggen och montera en ny tätningsbricka. Om avtappningspluggen har en magnet, kontrollera att det inte finns smuts eller metallflisor. 

  • Återmontera oljepluggen till det åtdragningsmoment som anges av tillverkaren. Använd en momentnyckel, eftersom oljetråget ofta är tillverkat av aluminium och inte tål för hård åtdragning.

  • Placera behållaren under oljefiltret

  • Ta bort det gamla filtret med ett lämpligt verktyg.

  • Skydda avgasröret med en lämplig trasa för att förhindra att olja stänker på det.

  • Innan du monterar ett nytt filter, torka av motorns tätningsyta för att avlägsna gammal olja och smuts. 

  • Applicera några droppar ny motorolja på det nya oljefiltrets tätningsyta. Detta gör att filtret monteras med korrekt åtdragning, samt att det blir lättare att öppna nästa gång du byter olja. Följ tillverkarens anvisningar vid åtdragning. 

  • Kontrollera oljenivån i användarmanualen. Öppna påfyllningspluggen och häll olja i motorn med en lämplig tratt. Fyll inte ända upp till den angivna nivån. Stäng påfyllningspluggen, starta motorn och kontrollera att oljelampan slocknar. Kontrollera samtidigt att ingen olja läcker. Stäng av motorn och vänta tills oljan har runnit tillbaka till oljetråget. 

  • Kontrollera sedan oljenivån i kontrollfönstret och tillsätt olja vid behov.